En god jul

Hatat julen sålänge jag kan minnas. Den har alltid gett mig ångest och blivit jobbig på ett eller annat sätt. Förra julen satt jag nydumpad och förstörd hemma hos farmor och farfar efter att ha panikjobbat själv på museet pga insnöad Jonas. Missade Kalle anka och var försenad till maten. Grät framför farmor i en diskussion om pengar och jobb. Bråkade med farfar i någon diskussion om människans påverkan på klimatförändringen. Ja, ni fattar..inte ngn christmas spirit från min sida direkt.

Och nu, kom den där högtiden igen. Handla julklappar. Stressen att komma på något awesome. Stressen över att veta att ånghästen kan komma galopperandes när som helst och trampa ner mig i grusen. Men så kom vi till mamma. Humöret var på topp. Skämt. Flum. Skratt. För första året ngnsin kunde jag njuta av julbordet pga dansken mamma kärat ner sig i. Anka. Fläskestek. Brunpotatis. Ja, ni fattar, jag skippade den läskiga jansson och snoriga skinkan. Julklappar som alla var awesome. Julklappslek. Gröt och letande efter mandel. Danska traditioner.
Tror det här var vad jag behövde. Nya traditioner, "nya" folk att fira med, nytt allt som inte påminde mig om vad som varit.
Det här ÄR en god jul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0