Samhällets sjuka sociala brädspel!

det händer ofta att jag inser att jag inte riktigt tänker i samma banor som andra. inte riktigt analyserar lika mycket som andra. typ som gurkan: kör, bara kör.
men fan, när man känner hur någon klappar dit en klisterlapp "stalker" i pannan på en bara man svänger in på parkeringen till ett köpcenter så känner jag bara för att riva ut hela vårt samhälles korkade regelbok.
allt jag tänkte när jag körde dit var: "var finns stadium på en plats där jag lätt kan parkera". aha, där.
kör, bara kör.
när jag kör därifrån tänkte jag istället enbart på vilket jävla mongo jag utsett mig för att vara. hur mycket snack som skulle kunna kokas ihop om folk bara vill.
väl där kände jag bara hur jag gjorde regelbrott. samhället formar oss till att tänka på var vi befinner oss och vilka människor vi kommer stöta på. man ska helst ta folks parti, undvika folk och vara lite dömmande för att stötta sina nära.
hur vrickat? jag som har fel? varför kände jag annars att jag verkligen inte skulle kört till det köpcentret bara för att där finns människor som vet vem jag är, som lär dömma mig och situationen på tre millisekunder. den skaran människor är mindre än en fis i universum men enligt regelboken borde jag hålla mils avstånd.
regelboken blinkade rött när jag vägrade gå runt hela köpcentret bara för att undvika den förbjudna platsen väl inne. för helvete, tänkte jag och gick förbi.
regelboken satte ju igång sirenerna när jag gick förbi andra gången. helt jävla fruktansvärt gjort. fick ju släpa en stor skylt storlek 3x3meter med stora svarta bokstäver "STALKER" som straff. enda anledningen att jag utsatte mig för det var ju att jag hade en fråga till kassörskan jag tidigare hade handlat hos. borde ju gått runt hela köpcentrat? nej!
enligt reglerna borde jag ju dessutom stirrat ner i golvet också men varför?
allt jag ville göra var att köpa träningskläder och en macka. men nej, samhällets sociala spelregler fungerar inte så.
jag ser. person ser. jag gör mig beredd att hälsa. person tittar på luften rakt fram. händer ofta. personer som följer samhällets fördömande sociala spelregler.
jag lever dock i hoppet om att det faktiskt inte är så som det känns. att det bara är i ens eget huvud det är fucked up. men det är ju illa nog att vårt formade samhälle fått en att känna så.

nej! jag säger, sluta tänk. bara kör. blicka framåt och lämna gammalt groll behind. tänk positivt och kör. bara kör!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0